ΜΗΤΡΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

5ο ΓΕΛ Αγρινίου
Νεοελληνική Γλώσσα
21η Φεβρουαρίου  2013 Παγκόσμια ημέρα Μητρικής Γλώσσας
Εργασία της Μπάδα  Μαρίας τμήματος Α2
Θέμα: Η αξία της Μητρικής Γλώσσας
 
Αξιότιμοι κύριοι καθηγητές του σχολείου μας, αγαπητοί συμμαθητές,
Με αφορμή την ’’ Παγκόσμια Ημέρα Μητρικής Γλώσσας ΄΄ στις 21 Φεβρουαρίου, θα ήθελα να σας εκφράσω τις σκέψεις μου σχετικά με την αξία της μητρικής γλώσσας για κάθε άνθρωπο.
- ’’ Καλημέρα μαμά ’’, θα πούμε εμείς οι Έλληνες. - ’’ Good morning mum ’’!, θα πουν τα παιδιά της Αγγλίας. - ’’ Buenos dias mama ’’!, θα φωνάξουν στα Ισπανικά, -’’ Bonjour maman ’’!, θα πουν τα Γαλλάκια. -’’ Sabah iyi, anne ’’! θα πούνε στην Τουρκία. -’’ Miremengjes mami ’’!, θα αναφωνήσουν στην αλβανική γλώσσα. Όλες αυτές οι φράσεις υποδηλώνουν ένα και μόνο πράγμα: την ιδιαιτερότητα της μητρικής γλώσσας γι’ αυτόν που την μιλάει. Η ’’ Παγκόσμια ημέρα μητρικής γλώσσας ’’, γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Φεβρουαρίου και καθιερώθηκε από την γενική συνέλευση της UNESCO το Νοέμβριο του 1999. Αφορμή για την υιοθέτησής της από την γενική συνέλευση της UNESCO, στάθηκε η Σφαγή Της Ντάκα στις 12 Φεβρουαρίου του 1952, όταν φοιτητές του Ανατολικού Πακιστάν ( σημερινού Μπαγκλαντές ) ξεσηκώθηκαν για να εμποδίσουν την κατάργηση της γλώσσας του ’’ Μπενγκάλι ’’ και την υιοθέτηση της επίσημης πακιστανικής ’’ Ουρντού ’’. Η αστυνομία κατέπνιξε την διαμαρτυρία τους στο αίμα.
Σύμφωνα με την καθηγήτρια φιλόλογο Ιωάννα Σαββινίδου, η γλώσσα δεν είναι απλό εργαλείο, είναι αξία. Είναι ο ’’ καθρέφτης ’’ της σκέψης μας και ο γλωσσικός εκφραστής του συναισθηματικού μας κόσμου. Ο διανοούμενος Wittgeinstein, έδωσε μια γενικότερη διάσταση στη σύμπτωση σκέψης και γλώσσας, που συμπυκνώνεται στη φράση: « Τα όρια του κόσμου μου είναι τα όρια της γλώσσας μου ».

Σύμφωνα με νεότερες έρευνες η μητρική γλώσσα ’’ γράφεται ’’ μέσα στη μήτρα της μητέρας: Οι επιστήμονες κατέληξαν σε αυτό το συμπέρασμα, αφού κατέγραψαν και ανέλυσαν το κλάμα 60 νεογέννητων ηλικίας τριών έως πέντε ημερών ( τα μισά βρέφη είχαν γερμανόφωνους  γονείς, ενώ τα υπόλοιπα μισά γαλλόφωνους ) και ανακάλυψαν εμφανείς διαφορές, ανάλογα με την μητρική γλώσσα του κάθε βρέφους.

Τα βρέφη των γερμανόφωνων έκλαιγαν ακλουθώντας έναν τονισμό, ο οποίος συνεχώς αυξανόταν. Τα χαρακτηριστικά αυτά, συνάδουν, λένε οι ειδικοί, με την γερμανική και την γαλλική γλώσσα αντιστοίχως.

Τα παραπάνω παραδείγματα αναδεικνύουν όχι μόνο ότι εγγράφεται η μητρική γλώσσα από την βρεφική ηλικία, αλλά και την σπουδαιότητά της, αφού είναι γνωστό ότι η μητρική γλώσσα ταυτίζεται και με την συναισθηματική μας γλώσσα και αυτό, γιατί με αυτήν εκφράζουμε τις πιο επεξεργασμένες και λεπτές ψυχικές μας εκφάνσεις, με την προϋπόθεση, βέβαια, ότι έχουμε αναπτυγμένο το γλωσσικό μας αισθητήριο., η Ελληνική, έχει την παγκόσμια ιδιαιτερότητα της ενιαίας συνέχειας, η διαφύλαξη και η προστασία της είναι υποχρέωση όλων μας. Οι Έλληνες, στον ίδιο γεωγραφικό χώρο επί 40 αιώνες μιλούν και γράφουν την ίδια γλώσσα, την ελληνική. Παρά τις διαφορές των δομικών κατηγοριών, στη γλώσσα μας επιβιώνουν και αναβιώνουν πολλές λέξεις της αρχαίας ελληνικής, τις οποίες ασυνείδητα άλλοι και πιο συνειδητά οι μορφωμένοι, ανακαλύπτουν και προσδιορίζουν. Έτσι, αναπόφευκτα, μέσω της γλώσσας, μεταφέρουμε αξίες, πολιτισμικές συνήθειες, λαογραφικές ιδιαιτερότητες, ιστορικές μεταβολές. Συνεπώς, μία οποιαδήποτε υποχώρηση της γλωσσικής μας επάρκειας, σημαίνει ταυτόχρονα και πνευματική οπισθοδρόμηση.
Οφείλουμε, λοιπόν, όλοι μας να προστατεύσουμε την μητρική μας γλώσσα όσο το δυνατόν περισσότερο μπορούμε. Στις μέρες μας, που η αγγλική γλώσσα έχει κυριεύσει την οικουμένη είναι ηθική επιταγή. Δεν είναι καθόλου κακό να δεχόμαστε, πολιτικές, πολιτισμικές και τεχνικές επιδράσεις από το εξωτερικό. Τουναντίον, είναι πολύ καλό και ωφέλιμο. Τι γίνεται, όμως, όταν όλο και περισσότεροι άνθρωποι υιοθετούν την αγγλική γλώσσα και παραμελούν την μητρική τους; Η μητρική γλώσσα κάθε λαού εξανεμίζεται και πεθαίνει σιγά σιγά. Η αλήθεια είναι ότι χιλιάδες γλώσσες θα εξαφανιστούν τα επόμενα εκατό χρόνια βάσει γλωσσολόγων ερευνητών. Οι συνέπειες του ’’θανάτου’’ μιας γλώσσας θα είναι σίγουρα επώδυνες. Οι ταξικές και εθνικές αντιθέσεις θα οξυνθούν. Με την γλώσσα οργανώνουμε τις  γνώσεις και την εμπειρία. Γι’ αυτό, αλλαγή γλώσσας, θα σήμαινε οπισθοδρόμηση και παρακμή τόσο σε πολιτικό, οικονομικό, πολιτιστικό αλλά και πνευματικό επίπεδο. Αλλαγή γλώσσας θα σήμαινε υποδούλωση στους ξένους, θα σήμαινε σκλαβιά θα σήμαινε ηθική κατάπτωση, θα σήμαινε το τέλος της ιστορίας, της θρησκείας, του πολιτισμού, των πεποιθήσεων, των εθίμων, των συνηθειών, των αξιών, της επικοινωνίας, των ανθρώπων. Γιατί, όταν μία γλώσσα πεθαίνει, οι άνθρωποι αποξενώνονται, αλλοτριώνονται, οι ανθρώπινες σχέσεις ’’παγώνουν’’, τα πάντα καταρρέουν. Υποχρέωση όλων είναι, να αντισταθούν στην απειλή της ιδέας της επικράτησης μίας μόνο γλώσσας.
Είναι καθήκον όλων των εθνών να προασπίσουν την μητρική τους γλώσσα, να την αγκαλιάσουν, να την ενισχύσουν. Γιατί, σύμφωνα, με την Άννα Φραγκουδάκη, καθηγήτρια Κοινωνιολογίας, η μητρική είναι η γλώσσα των αισθημάτων και των αισθήσεων, η γλώσσα των οσμών και των χρωμάτων. Είναι η γλώσσα των ονείρων, δηλαδή η γλώσσα που μιλάει το ασυνείδητο και στον κάθε άνθρωπο η γλώσσα που εκφράζει με τον πιο αυθεντικό τρόπο τον ψυχισμό του. Η μητρική γλώσσα για τον καθένα είναι αυτή της τρυφερότητας, των παιδικών αναμνήσεων, η γλώσσα του παραπόνου, της αγάπης, η πιο δικιά του γλώσσα ανάμεσα σε όλες τις γλώσσες που μπορεί να μάθει. Εκτός αυτού, η μητρική γλώσσα είναι η γλώσσα της υπομονετικότητας, της εξατομίκευσης, της αλληλεγγύης. Στην μητρική γλώσσα θα εκφράσει τον πόνο ή τον φόβο, την απόγνωση ή τον ενθουσιασμό του ο κάθε μορφωμένος ανήλικος, η μητρική διάλεκτος θα του έρθει σε όλη την ζωή του αυθόρμητα στο στόμα, όταν σκοντάφτει, όταν κανακεύει ένα μωρό, όταν ερωτεύεται, όταν…
Τέλος, η μητρική γλώσσα είναι κατά την γνώμη μου, η σκέψη, η ψυχή και η καρδιά μας, τα όνειρά μας που θα μας συντροφεύουν για πάντα. Έτσι, λοιπόν, ας εκτιμήσουμε όλοι την μητρική γλώσσα, την αληθινή μας γλώσσα και στις 21 Φεβρουαρίου που γιορτάζεται η ’’ Μητρική Γλώσσα ’’, ας φωνάξουμε όλοι: ’’ Ζήτω η μητρική μας γλώσσα, με την μακραίωνη ιστορία και ενιαία παράδοση.



 
         «Τὶ κι ἂν ὁ κόσμος μάταιος;
Ἔχεις μιλήσει Ἑλληνικά...!»
(Ὀδυσσέας Ἐλύτης)




 


















 
Εργασίες των μαθητών του τμήματος Α2 με θέμα τη μητρική γλώσσα στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου

 Υπεύθυνες Καθηγήτριες :
Κοκόλη Ανδριάνα ΠΕ02
Ντάϊκου  Ιουλία ΠΕ06